sâmbătă, 23 octombrie 2010

Four Lions (2010)

"I think I'm confused, but I'm not sure!" 


rating: Brainwash

Four Lions e intr-adevar un film inedit. Nu ma asteptam la asa melanj de umor negru si screwball comedy in 2010 si imi face o deosebita bucurie sa vad ca se pot face filme ce ridiculizeaza o chestiune serioasa cum e "fundamentalismul islamic" fara teama de repercusiuni. Din start filmul lui Chris Morris a fost catalogat drept controversat intrucat se recomanda ca o satira jihadista ce-si propune sa parodieze o celula terorista "adormita" (la propriu) punctand subtil irationalul sacrificiului cu mintea confuza si spalarea de creiere prin intermediul religiei. Cei patru lei sunt niste tineri musulmani din Sheffield un pic cam inceti la minte dar fermi in hotararea lor de a-si juca rolul in razboiul sfant. Personajul principal, Omar, e cel mai rasarit dintre ei si cel mai bine conturat, avand o familie, o istorie a obarsiei sale din Pakistan si idei generale referitor la ce-ar trebui sa faca un jihadist. Ceilalti sunt alaturi de el tocmai pentru a exemplifica ceea ce nu pusca in acest tip de credinta oarba si, evident, pentru a oferi acel substrat comic necesar.

Filmul incepe cu inregistrarea unei "amenintari video" cu care sa-si faca intrarea pe "piata extremista", aventura insa care decurge rau de tot pentru ca sunt pur si simplu niste amatori. Omar decide astfel sa plece in Pakistan, intr-o tabara de antrenament unde sa invete mai multe despre arme si explozibili. In vreme ce el si Waj go bazooka asupra propriei tabere si atrag simpatia unui UAV american, care-i fugareste apoi prin desert, rivalul sau la conducerea celulei, Barry, un alb convertit la islamism, tine conferinte si-l racoleaza in celula pe Hassan, un suicide bomber/rapper boy care vrea sa treaca la fapte, nu vorbe. Intors in Anglia, Omar e hotarat sa faca istorie si, impreuna cu echipa, traseaza un plan prin care sa se arunce in aer. Singura problema ar fi ce sau pe cine sa ia cu ei pe lumea cealalta. Aici glumele nu contenesc, intrucat Waj vrea sa explodeze internetul, Barry moscheea(!), ceilalti o shaormarie sau o librarie, niciunul neavand o viziune clara.

Four Lions ofera asadar niste scene de comedie pura iar personajele sunt nu doar agreabile sau amuzante ci chiar convingatoare. Sentimentul e ca nu urmaresti o parodie rautacioasa ci chiar un film inteligent despre niste oameni nu foarte inteligenti care vor sa-si joace si ei rolul in razboiul sfant. Un mare atu al filmului sunt dialogurile, foarte misto scrise si vorbite in dialectul yoooorkshire. Dar dincolo de partea funny finalul m-a surprins prin schimbarea registrului intr-unul dramatic, toata chestia devenind usor serioasa si indemnand un pic la reflectie. Adica radem, radem, dar stai..chestia asta e chiar serioasa. 7/7 2005 nu-i asa de departe.

Trailer

7 comentarii:

  1. Dupa ce m-am agatat in paienjenisul lui Cronenberg (Spider) cred ca am sa ma destind cu acest film. Convingatoare recenzie.

    RăspundețiȘtergere
  2. off the subject, vezi ca a aparut primul episod din "The Walking Dead" al lui Darabont. E tare de tot, ridica genul la un alt nivel. Plot interesant, efecte speciale care te lasa masca, ce mai, un regal. Am inteles ca s-au facut pina acum 6 episoade, sa vedem cit de repede o sa apara.

    RăspundețiȘtergere
  3. @marian: ma bucur. si multam ca mi-ai amintit de Spider. Am un dvd de la Republik pe care inca nu l-am vizionat.

    @valentino: da, sunt la curent cu el, insa am zis sa astept lansarea oficiala ca varianta preair parca nu se vede asa bine. sunt pretentios, ce sa fac :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt de acord cu calificativu'....
    E satira, e englezeasca.... deci n-ai cum sa razi in hohote. A ras cineva (in hohote) la IN THE LOOP??????

    Intr-adevar partea slaba a filmului e indecizia regizorului de a inclina spre comedie sau drama. In final isi face alegerea. Pe mine nu m-a multumit.... si am ras in sinea mea ca l-am intuit.

    RăspundețiȘtergere
  5. Adevarul e ca n-am prea mai ras demult in hohote la vreun film, fie el englezesc sau orice. Iar In The Loop nici macare nu l-am considerat amuzant desi erau niste subtilitati acolo. Ala era chiar usturator pentru ca nu era deloc departe de adevar.

    RăspundețiȘtergere
  6. suna uberinteresant, d'abia astept sa rad in hohote ;))

    RăspundețiȘtergere
  7. L-am văzut şi eu săptămâna trecută... M-am spart de râs până la final (din motive evidente).

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.