miercuri, 8 septembrie 2010

The Big Boc Theory

SERIALE DE FAMIGLIE BUNA


Daca de la 1 octombrie guvernul va taxa download-ul de pe torenti, tu ce-ai face?

In eventualitatea in care un asemenea scenariu absurd ar deveni realitate (ma tem insa ca nimic nu le sta in cale acestor "masters of disasters" de Buftea) ar fi aglomeratie mare la conducta cu filme gratis. Multi s-ar ingramadi sa-si faca ultimele provizii, mai ceva ca la supermarketuri atunci cand s-a marit TVA-ul. Ar fi coada la torenti ca la ghiseele pentru incasarea (amendarea) drepturilor de autor. Bineinteles ca unii ar veni cu peturi de 5 giga, altii cu cisternele de multi terra. Bataia mare va fi pe seriale, pentru ca in situatii de criza trebuie sa iei, nu-i asa, en gros. (Ce va mai place sa va impingeti la Dexter! / Dati dom'le cate un episod s-ajunga la toata lumea!). Si aici vin si eu cu cateva recomandari.

The Sopranos ar trebui să fie în capul oricărei liste (nici nu iau in considerare numarul impresionant de premii incasate intre 2000 si 2007). Boss-ul din New Jersey, monumentalul-si-totusi-umanul Tony Soprano (James Gandolfini) are probleme în ambele sale familii. La capătul celor 6 sezoane care au schimbat istoria televiziunii aflăm de ce delincvenţii/sociopatii care merg la psiholog devin criminali mai abili. Deşi, dacă-l crezi pe Tony, totul se reduce la formula corleonescă „de a pune mîncare pe masă”.

The Sopranos e împănat cu referinţe din mitologia filmelor cu gangsteri (citate din The Godfather sau Goodfellas) pe care o actualizează cu mult şarm şi umor. În acelaşi timp oferă meditaţii filosofice asupra vieţii: "Mamele noastre sunt ca un autobuz care ne conduc la destinaţie. În loc să mergem pe drumul nostru, noi încercăm toată viaţa să urcăm înapoi." Ca un fin cunoscator al operei lui Freud, creatorul serialului, David Chase, exploreaza frecvent lumea viselor lui Tony. Asa cum se intampla si pentru alte categorii profesionale, subconstientul ii ofera lui Tony solutii la problemele de la job (lucreaza in administrarea gunoaielor -"waste management").

Una din calitatile esentiale ale serialului este ca nu s-a izolat intr-o bula de plastic de exterior. A ramas conectat (connected, sic!) la evenimentele din lumea reala (9/11, dezastrul administratiei Bush, tavalugul internetului etc). In acelasi timp, a ramas fidel universului mafiei italo-americane fara s-o romanteze. Cautarea autenticitatii se vede in primul rand din distributie. Actori amatori -Tony Sirico, fost delicvent, Steven Van Zandt, tobosar in trupa lui Bruce Springsteen- alaturi de figuri celebre in roluri secundare (Steve Buscemi, Sidney Pollack, Lauren Bacall, Ben Kingsley, Joe Pantoliano si, nu in ultimul rand, Lorraine Bracco, intr-un rol cu totul diferit fata de ce a facut in Goodfellas, unde era sotia gangsterului Ray Liotta.


Daca stai destul timp pe langa familia Sopranos inveti un intreg lexicon: gumaz (amanta), salsici (carnati), bon anima! (odihneasca-se in pace) sau gugutz (un fel de gagauta). Mai mult, ai senzatia ca ai putea si tu, spectatorul, sa scrii/regizezi un episod din Sopranos asa cum au facut-o actorii Michael Imperioli si Steve Buscemi. Fără îndoială, Chase a creat cea mai influentă serie a începutului de mileniu, aşa cum a fost Seinfeld pentru anii ’90. Mai important, a format o serie de scenarişti şi actori care n-aveau de gînd să se oprească aici.

Scenaristul Terence Winter a creat Boardwalk Empire (2009) cu o distribuţie eclatantă (acelasi Buscemi, Michael Pitt) şi episoade regizate de însuşi Scorsese. Winter ramane in lumea Mafiei, dar cu o intoarcere in timp de cateva decenii, pana in perioada prohibitiei, dominata de figuri ca Lucky Luciano si Al Capone.



Matthew Weiner a creat Mad Men, serialul cu care mi-am batut toti cunoscutii la cap in ultimul an. Adevarat ca sunt atras si din motive profesionale de lumea publicitatii din anii '60, dar Mad Men e una din rarele ocazii cand critica si publicul sunt 100% de acord. Daca si Obama s-a declarat captivat, ce mai doriti...Am vazut si episodul 1 din sezonul 4 (care tocmai a inceput la americani) si o spun cu mana pe inima ca este cel mai demn urmaş al „familiei” Sopranos în termeni de atmosferă şi textură a personajelor (ba chiar ar putea sa isi depaseasca parintele). Mad Men tocmai a cîştigat a treia oară consecutiv trofeul Emmy pentru cea mai bună dramă. Iar Edie Falco (ex-Carmela Soprano) a luat prEmmyul pentru rol principal feminin în serialul de comedie Nurse Jackie.




To be continued...

8 comentarii:

  1. Ai putea adauga pe lista si Brotherhood, un serial care desi nu are calibrul celor de mai sus are un farmec al lui.

    Este vorba de 2 frati irlandezi: unul membru al mafiei iar celalalt un politician local. Serialul merita urmarit macar pentru episodul in care se aranjeaza alegerile locale (absolut fabulos).

    RăspundețiȘtergere
  2. Sopranos e unul din serialele mele preferate all time. L-am văzut la teve, l-am văzut pe comp, l-aş mai vedea o dată-de două ori pe comp.

    RăspundețiȘtergere
  3. În cazul în care sub-oamenii de la guvern vor taxa hrana noastră vizuală recomand călduros Sopranos.
    În opinia mea cel mai complex serial din toate timpurile, e un fel de roman total al serialelor. Iar de la HBO (care btw scot cele mai bune seriale) mai recomand Rome și O.Z.

    În rest merită văzute și următoarele serii scurte britanice: I, Claudius și The Singing Detective (Michael Gambon e genial în rolul detectivului cântăcios).

    P.S. Cu postarea asta mă faci să reiau Sopranos pentru a 7-a oară :-"

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca ar trebui sa-l vad si eu integral. Pentru prima oara, cum ar veni.. Dumnezeule, imi trebuie inc-o viata.

    RăspundețiȘtergere
  5. Khronos@

    Imi statea si mie pe limba sa pomenesc HBO-ul, dar n-am vrut sa se creada ca ne-am apucat sa le facem reclama. Tot HBO ni l-au dat si pe favoritul meu: Larry David.

    Am notat recomandarile. Poate incerci si tu Mad Men, daca nu ai facut-o deja :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Richie @: Cu Mad Men nu te-am convins. Voi fi fericit daca te voi converti macar la Sopranos :)

    Eu am realizat deja cruntul adevar ca nu mi-ajunge timpul pentru toate, asa ca am inceput sa selectez. La Tudors am renuntat, Californication mi-a ajuns un sezon. E timpul pentru The Big Bang Theory deci.

    RăspundețiȘtergere
  7. @Luci: Sopranos am urmarit primul sezon cand era la ProTv, asa ca stiu ca-mi place.. dar timpul, timpul,

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.